De kosten van een Google Ads-campagne kunnen sterk variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals je budget, doelstellingen, branche, zoekwoorden en de concurrentie op deze zoekwoorden. Er zijn twee betaalmogelijkheden: het betaalde bedrag per klik (CPC) en het betaalde bedrag per duizend impressies (CPM). Bij CPC betaal je alleen als iemand op je advertentie klikt, terwijl bij CPM je betaalt voor elke duizend keer dat je advertentie wordt weergegeven. Het CPC of CPM van een zoekwoord kan laag of hoog zijn, afhankelijk van de vraag en het aanbod. Het is daarom moeilijk om een algemeen antwoord te geven op de kosten van een Google Ads-campagne. Het is aanbevolen om je budget en doelstellingen goed te overwegen voordat je een campagne start.
Met Google Ads heb je de mogelijkheid om je budget en advertentiekosten te beheren. Je kunt je budget vooraf instellen, zodat je zeker weet dat je niet te veel uitgeeft. Het is wel belangrijk om je budget zo efficiënt mogelijk te gebruiken door slimme biedstrategieën te hanteren en je campagnes regelmatig te monitoren en te verbeteren. Zo kun je ervoor zorgen dat je het meeste rendement haalt uit je Google Ads-campagne.
De kosten van een Google Ads keyword worden bepaald door het biedsysteem van Google Ads, ook wel pay-per-click (PPC) genoemd. Wanneer een adverteerder een bepaald zoekwoord wil targeten, kan hij of zij een bod uitbrengen op dat zoekwoord. Het bod is de maximale prijs die de adverteerder bereid is te betalen voor een klik op de ad.
Adverteerders kunnen bieden op keywords op verschillende manieren, zoals op een maximale kosten per klik (CPC) of op een totaal budget voor een campagne. De kosten per klik zijn afhankelijk van de concurrentie: hoe hoger het aantal bieders op een bepaald zoekwoord, hoe hoger de CPC.
Daarnaast zijn er nog andere factoren die van invloed zijn op de kosten per klik, zoals de kwaliteitsscore van de adverteerder, de landingspagina, de advertentie-extensies die gebruikt worden.
Het is belangrijk om te weten dat de kosten per klik van zoekwoorden kunnen variëren afhankelijk van de regio, de tijd van de dag en de seizoensgebondenheid.
Het is verstandig om vooraf een gedegen zoekwoordonderzoek te doen
Er zijn verschillende stappen die je kunt nemen om een zoekwoordonderzoek te doen en de kosten te bepalen voor je Google Ads campagne. Hieronder geef ik een aantal stappen die je kunt volgen:
Wil je starten met adverteren op het Google Ads platform en kan je hierbij wel wat hulp gebruiken?
Neem dan nu contact op dan kijken wij samen naar de mogelijkheden
Start je aanvraag vandaag nog
Wil jij hulp of advies zodat jouw product of jouw dienst beter vindbaar is in de zoekresultaten?
Vul dan het contactformulier in en stuur mij een bericht. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op zodat we kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn.